EU vill förbjuda populära snussorter

I dagens Metro kan man läsa att EU-kommissionen i ett nytt direktiv vill förbjuda vissa smaktillsatser i snus. En panel av testare ska provsmaka de olika snussorterna och sedan avgöra om dessa ska få säljas – enbart i Sverige eftersom snus är förbjudet i resten av EU. Jag ser inte riktigt vad någon – vare sig EU eller svenskarna – vinner på att några i Bryssel sitter och avgör vilket snus vi ska få köpa här i Sverige. Så länge man anger ingredienser på förpackningarna ser jag inget problem med att tillverkarna experimenterar med olika smaksättningar på snus. Här har vi ytterligare ett exmpel av otaliga där EU lägger sig i sådant som det inte har med att göra och därmed undergräver sin demokratiska legitimitet. När jag röstade ja till EU-anslutningen 1994 så hoppades jag att EU skulle utvecklas till något annat än det visat sig bli. Naivt av mig, uppenbarligen.

http://www.metro.se/halsa/populara-snussorten-forbjuds-av-eu/EVHmcm!qyhByYHuwVs6/

 

 

Kommentera

