Den segregerade och utsatta förorten Husby

Idag åt jag lunch i Kista Galleria, inte långt från det nyligen omtalade Husby. Efteråt tog jag och mitt lunchsällskap en promenad upp till Husby och tillbaka. Vi gick först genom Kista Centrum ut mot Järvafältet  och vidare norrut längs fältet mot Husby. Det som slog mig under promenaden var vilken fantastisk miljö innevånarna i dessa tre områden – Kista, Husby och Akalla – har tillgång till, inom några få minuters gångavstånd. Vidare slog det mig hur väl planerade dessa områden faktiskt är. Om det inte vore för de sociala problemen så skulle de vara helt okej att bo i.Det finns badhus/simhall, fotbollsplaner, tennisbanor, hockeyrink m.m. för att inte tala om just strövområderna alldeles i utkanten av bostadområdena. Just nu verkar det pågå någon form av renovering av fasaderna.

Bild

Svensk lantlig idyll eller segregerat förortsghetto?

 

 

DSC_2104

DSC_2106

DSC_2108

DSC_2109

Kommentera

