Sveriges egna Trayvon Martin-fall?

I Dagens Nyheter igår den 20 augusti skrev Mona Masri angående överfallet på den muslimska kvinnan i slöja i Farsta om att Sverige nu fått sitt egna Trayvon Martin-fall. Liknelsen haltar högst betänkligt och är direkt pinsam men är ändå talande för hur många inom massmedia förhåller sig till de här frågorna. Man hugger som en kobra så fort man tycker sig få minsta vittring på vit rasism medan man i stort sett helt bortser från den rasism som etniska och religiösa minoriteter utövar mot etniska svenskar.

Jag försvarar inte överfall, på någon, men jag tror att den här hijabaktionen som sägs vara en reaktion på trakasserier av muslimska kvinnor riskerar slå bakut om man nu tänkt sig att svenskarna skulle bli mer sympatiskt inställda till islam och till muslimer i allmänhet.

Mona Masris resonemang faller också på att Trayvon Martin var den som överföll George Zimmerman och misshandlade honom svårt. Zimmerman försvarade sig på ett sätt som visserligen slutade med Martins död men som faktiskt är lagligt i delstaten Florida. Han blev nyligen också frikänd från alla anklagelser. Något liknande det som drabbade Trayvon Martin har inte drabbat den beslöjade kvinnan i Farsta. Vidare ställer jag mig tveksam till att överfall på muslimska kvinnor skulle vara särskilt vanligt. Jag har för egen del inte sett några siffror som bekräftar det. De överfall som sker på muslimska kvinnor i Sverige sker såvitt jag vet så gott som uteslutande av muslimska män. Mona Masri säger det inte rent ut, men verkar mellan raderna och med referensen till Martin-fallet försöka få överfallet i Farsta att framstå som att det skulle vara ett av många exempel på rasistiska dåd begågna av etniska svenskar mot muslimska kvinnor. Faktum är ju att det omvända – problematiken med muslismka män som överfaller svenska kvinnor är mångdubbelt större. Kanske borde man manifestera mot det innan, eller åtminstone samtidigt som, man manifesterar mot eventuella svenskars våld mot muslimska kvinnor. Proportionerna är inte precis till muslimers fördel när det gäller etniskt våld i Sverige.
I USA försökte svarta på ett liknande sätt göra gällande att Zimmerman var en rasist och att hans frikännande kom sig av att domstolen skulle vara rasistisk. I sjäva verket tillhörde Zimmerman själv en etnisk minoritet, den grupp som i USA kallas hispanics. Svensk vänstervriden massmedia har hakat på detta resonemang utan att redogöra för att Martin hade ett något tveksamt förflutet och att det faktiskt var han som överföll Zimmerman. Man nöjer sig i svensk liksom i amerikansk massmedia med att beskriva skeendet i stil med att det var en stackars svart 16-åring som bara var ute och köpte godis då han plötsligt blev ihjälskjuten av en vit rasist. Men som sagt, det var han som överföll Zimmerman. Zimmerman betraktas för övrigt som sagt inte officiellt som vit utan som ‘hispanic’. Mona Masri väljer att inte beröra detta.

Länk:

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/mona-masri-sjalvklart-att-stodja-slojuppropet/

 ”En höggravid kvinna i slöja blir misshandlad till medvetslöshetens gräns i Farsta och Sverige har fått ett alldeles eget Trayvon Martin-fall.”

Nej, det har Sverige inte fått.

”Trayvon Martin var 16-åringen som med en godispåse i handen sköts till döds i Florida efter att gärningsmannen känt sig hotad: Martin var en svart pojke klädd i luvtröja och såg därför, enligt gärningsmannen, kriminell ut.”

Gärningsmannen kände sig inte hotad, han blev brutalt överfallen och försvarade sig. Det var Martin som överföll Zimmerman, inte tvärtom.

”Precis som i USA, där människor klädde sig i luvtröja i solidaritet med Trayvon Martin, har männi­s­kor (kvinnor) i Sverige anslutit sig till ett slöjupprop och klätt sig i hijab, muslimsk slöja. Är detta inte själva kärnan i en liberal hållning? Anses inte ­muslimska kvinnor vara fullvärdiga ­individer?”     

Luvtröja är inte riktigt samma sak som slöja. Slöjan är för många i Sverige, inklusive många muslimer, en symbol för ett patriarkalt muslimskt förtryck av kvinnor. Den är ett medel att begränsa kvinnors frihet. Det anser till och med kvinnor som själva invandrat hit från muslimska länder. Om man nu vill manifestera mot våld och samtidigt göra gällande att muslimska kvinnor minsann är ‘fullvärdiga individer’ så tror jag att detta att ta på sig slöja är en dålig strategi. Jag tror att kvinnor som gör det i ett land som Sverige riskerar signalera att de är beredda att underordna sig ett patriarkalt och religiöst förtryck hellre än att värna de friheter som ett sekulärt och jämställt samhälle skulle kunna erbjuda dem.

En mer kritisk artikel till hijabuppropet:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1947703-debatt-hijabuppropet-ar-ett-han-mot-kvinnoaktivister

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s