Antirasisters brist på logik

Varg I Veum skriver idag på sin blogg om det han uppfattar som antirasisters bristande förmåga att komma med logiska argument i en debatt. Det tror jag vi är många som kan hålla med om. Fast egentligen är det nog inte så konstigt.

Jag tror att mycket mer än vi kanske egentligen vill erkänna baseras på känslor. I bästa fall försöker vi låta vårt intellekt moderera dessa från början känslobaserade åsikter. Men i väldigt stor utsträckning handlar politisk identifikation om image. Man VILL helt enkelt (eller vill absolut INTE) tillhöra ett visst politiskt läger, rätt gäng om man så vill, och först därefter ser man till att komma på de argument som behövs för att rationalisera detta ställningstagande. Det är detta som kan göra det svårt att nå fram med logiska argument i en del politiska debatter, särskilt i imagemässigt väldigt polariserade frågor. Det funkar ungefär som sexuell attraktion: först blir man attraherad och agerar kanske på den attraktionen, därefter motiverar man sitt val. Det måste man eftersom man redan investerat en del genom det val man gjor. Av det här skälet har det varit svårt för nationalistiska rörelser att locka till sig folk. Dessa rörelser utmålas av i stort sett all massmedia och alla politiker som bestående av mer eller mindre obildade, eventuellt våldsbenägna, bonnläppar. Sådana vill man inte bli associerad med, nästan oavsett åsikter i politiska sakfrågor. Därför kan det vara svår att nå fram också till dem som faktiskt klarar av att se igenom mångkulturpropagandan och dra sina egna slutsatser. Det blir en fråga om image mer än en fråga om logik.

http://vargiveum.wordpress.com/2013/09/10/fraga-en-medmanniska-om-invandringspolitiken/

 

En reaktion på ”Antirasisters brist på logik

  1. En mycket intressant teori (naturligtvis, eftersom jag tänker i samma banor 😉 )

    Visst är det så att vi, även jag, har en känsla i grunden som vi modererar med intellektet.
    Jag kan dock inte säga att jag vill tillhöra ett kollektiv, särskilt inte ett så hatat kollektiv som invandringskritiker, men jag har svårt att gå emot, för mig, sunt förnuft, bara för att vara älskad av andra. Att få känna att jag tillhör ett ”vi”.

    Jag tror att människan är en kollektiv varelse. Människan vill tillhöra någonting, vill tillhöra en grupp där hon känner sig ”hemma”. Där människor är i samklang med ens egna värderingar, ”känslor” om du vill. Denna längtan gör då att man gärna känner istället för att resonera kring logik, pragmatik osv. Ju mer polariserat samhället blir, desto starkare känner människor att de måste tillhöra en gemenskap, helst då den för tillfället starkaste gemenskapen.

Kommentera

