Fett, folkhälsa och folkpartister

Jag är en sådan som mår bäst när jag utesluter högraffinerade kolhydrater ur min kost. Det jag utesluter är alltså socker men framförallt bröd, pasta, ris och potatis. Vidare försöker jag inta så lite det går av färdigprocessad mat med dess tillsatser och försöker laga det mesta från grunden. Jag går ner i vikt (än så länge) när jag äter såhär, sover bättre men mindre, är piggare och jämnare i humöret. Jag slipper den så kallade paltkoman under möten på jobbet, till exempel, även under sådana dagar då jag kanske sovit lite för lite natten innan.  Jag har inte alltid karaktär nog att hålla det som i dagligt tal kallas LCHF och faller därför ibland tillbaka. Ofast sker detta när jag är ute någonstans eller hälsar på någon eller är på någon tillställning då jag inte förberett att ha med mig eget mellanmål. Igår, till exemepl, var det kanelbullens dag och då ville mina barn baka bullar. Då tog jag ett par stycken.

En annan aspekt på det här med kost är ju ens rent politiska ställningstaganden. Själv äter jag till exempel endast haramslakatat kött, varför de flesta snabbmatkedjor går bort för mig då de tillämpar halalprincipen  – en slaktmetod som står i strid mot svensk djurhållningsprincip och vars tillämpning i Sverige är en eftergift åt en intolerant och högljudd etnisk och religiös minoritet – när de väljer vad de ska köpa in och servera.

Jag gick ner tio kilo på ett halvår förra året med denna metod och är fortfarande på väg ner. Inte ens under mina kolhydratåterfall har jag gått upp ens hälften av den vikt jag blev av med förra året.
Dock tror jag för egen del att det kan vara klokt att ta det lite lugnt med mejeriprodukter. Mjölk, till exempel, har också andra häsloeffekter förutom de som direkt är relaterade till fett- och kolhydratintag. Men jag ska erkänna att mina kunskaper här brister. Ofta tycker jag det är svårt att i vardagen få i sig tillräckligt med fett utan att äta eller dricka av mejeriprodukter.

Nyligen publicerades en studie som visade att en kost bestående av låg andel kolhydrater, särskilt högraffinnerade så kallade ”snabba” kolhydrater (som t.ex. pasta, ris, potatis samt givetvis socker),  och hög andel fett verkar vara den bästa för människor med metabola problem (diabtes o.likn.) och hjärt- och kärlsjukdomar. Länk:

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-fetma-/

Nu (SvD 131004) uttalar sig två kvinnliga landstingspolitiker från det ideologiskt irrelevanta och förhoppningsvis snart utraderade partiet Folkpartiet –  Birgitta Rydberg och Anna Starbrink – angående vad de kallar farliga fettdieter.

”Vi står upp mot humbug och kvacksalveri i vården, och vi vill stå upp för evidensbaserad kunskap i kostrådgivningen.”

Verkligen? Vilka bevis? Vilken kunskap?

”Vurmen för fett och protein i form av feta mejeriprodukter och rött kött är på väg att hejda åratal av framsteg i nyttigare matvanor.”

Vilka framsteg? Mitt intryck är att de kostrelaterade häsloproblemen snarare ökat än minskat under de senaste decenierna. Fetman och av den orsakade problem har ökat efter att man införde råd som till exempel kostcirkeln, ett visst antal skivor bröd om dagen m.m. Folk är generellt sett fetare nu än för tretio år sedan. Dock har vi blivit bättre på att medicinskt och praktiskt hantera akuta hjärt-och kärlproblem när de väl uppstår, vilket har gjort att dödligheten minskat för de som väl drabbas.

Länk:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skrota-de-farliga-fettdieterna_8577700.svd

Kostdoktorn kommenterar:

Lågkolhydratkost effektivast för viktnedgång, enligt svensk expertutredning!

Här förs ett resonemnang med lite mer politisk vinkling på detta med kost, och särskilt kalorier:

Good Calories, Bad Calories. Fats, Carbs and the Controversial Science of Diet and Health

http://www.samtiden.com/node/361

http://www.samtiden.com/node/362

 

Kommentera

