Råare attityd kring sexbrott bland unga

Dagens Nyheter har de senaste dagarna skrivit om ökning av antalet sexbrott mot och bland unga människor, främst tonåringar men i vissa fall mot så unga som 12 år.

 

Det verkar vara vanligt att förövarna fotar och filmar övergreppen och att de sedan hotar de ofta rätt oerfarna och unga tjejerna med att sprida dessa foton och filmer på nätet om tjejerna inte ställer upp igen, och med fler deltagare. Ofta verkar dessa manliga förövare gärna bjuda in sina kompisar till sådana möten och man sprider gärna telefonnummer till dessa tjejer bland sina kompisar. En sådan tjej omnämns av killarna som ‘orre’ – från det turkiska ordet ‘orupsu’ som betyder hora. Det var f.ö. det ordet som användes om de tjejer kring vilka rykten spreds i det så kallade instagrammålet i Göteborg häromåret.

 

I artikeln beskrivs också hur rektorer och andra vuxna inte verkar vilja ta i problemet eller ens erkänna att det är ett problem. Problemet innefattar ju inte enbart själva övergreppen utan också attityden i stort till hur man tilltalar andra människor, vad man kan förvänta sig av dem och vad som är acceptabelt beteenden när man inte får det man vill. I ett exempel i artikeln beskrivs hur ett gäng killar tvingar ner en flickas huvud mot sina skrev och halvt om halvt på skämt kräver av henne att utföra oralsex på dem. När den vid tillfället civilklädde polisen som uttalar sig i artikeln och som bevittnat och konfronterat detta senare tar kontakt med rektorn får han det undflyende svaret att det bara var ”jargong” och att ”det är så det är nu för tiden”.

Verkligen? Vart tog sådant som skolans värdegrund vägen?

 

Ett intressant citat ur artikeln:

”Deras (de manliga förövarnas) inställning är att om en tjej hänger med ett gäng på åtta killar till en park – då betyder det i sig att hon vill ha sex.”

 

Här har vi något intressant, med koppling till flera olika så att säga verksamma komponenter i den här problematiken. Några av dessa komponenter skulle kunna vara:

 

Aningslöshet och brist på integritet hos tjejerna, kanske ofta parad med en önskan att hänga med de ”coola” killarna, om inte annat så för att kunna skryta om det inför andra tjejer, alldeles oavsett om man själv från början verkligen var intresserad av att gå längre med de här killarna eller inte. Grupptryck.

 

En allmänt frigjord och avspänd inställning till sex hos de svenska tjejerna vilken de fått med sig kanske dels hemifrån, dels från media och från det de snappar upp i samhällsdebatten i övrigt. Det svenska samhället präglas idag av en extremt liberal syn på sådant som sex och familjebildning. Det finns knappast något samhälle som är mer liberalt än Sverige i dessa frågor. I andra kulturer är begreppen sex respektive familjebildning mer tätt sammankopplade, ofta något som också andra än enbart de direkt inblandade har någon form av intresse i. Svenska tjejer har kanske inte särskilt stort stöd hemifrån eller från samhället i övrigt – vare sig intuitivt eller känslomässigt eller uttalat verbalt – för en mer avvaktande och återhållsam eller rent av restriktiv syn på sex. Det blir svårt att hävda en mer traditionell syn på sex och samlevnad i ett samhälle vars budskap på så många arenor präglas av en extremt liberal syn i dessa frågor. För en svensk finns ingen religion eller andra seder att luta sig mot för att hämta stöd för en något mer restriktiv eller återhållsam syn i dessa frågor. I andra kulturer finns detta stöd. Inte sällan har detta stöd övergått till att vara tvång eller vad vi svenskar skulle betrakta som orimligt hårda restriktioner kring tjejers sexuella utlevnad, men det är likafullt en sorts stöd, både från kvinnliga och manliga släktingar och andra närstående.

 

Och här kommer vi in på den tredje komponenten – etnicitet och kultur. Även om det inte nämns i artikeln så tillåter jag mig än så länge utgå från att en övervägande del av förövarna i dessa fall inte är svenskar, medan tjejerna – offren – så gott som uteslutande är svenskor. Att det s.k. instagrammålet blev så uppmärksammat var bland annat för att många av offren där utgjordes av invandrartjejer, tjejer som själva, och vars släktingar och vänner, inte är vana vid att betraktas och benämnas som ”svenska horor”. Är det någon som tror att det skulle gått att mobilisera en mobb som ger sig ut på stan och kastar sten, slår sönder skyltfönster m.m. för att några svenska tjejer skulle fått rykten med sexuella anspelningar spridda om sig på nätet?

 

En annan intressant aspekt av detta med etnicitet och kultur är också skillnaden i hur man anser sig kunna behandla en tjej från en annan kultur å ena sidan, och en tjej från den egna kulturen å andra sidan. Om man förgriper sig på en tjej från sin egen icke-svenska kultur så blir man ihjälslagen av släktingar. Om man förgriper sig på en svensk tjej får man dunkar i ryggen och stöd från släktingar och vänner som buar, busvisslar och trakasserar offret i rättssalen om det går så långt som till domstolsförhandling. En anmärkningsvärd skillnad. Oaktat åsikt om beteendet i sig så är det tecken på en lojalitet med den egna gruppen som inte existerar etniska svenskar emellan. En sådan lojalitet är förstås en fördel i en konflikt med andra grupper. Denna lojalitet finns mer i klanbaserade samhällen från vilka en stor del av våra invandrare kommer och har kommit under de senaste decennierna.

 

Vilken reaktion skulle man se om ett gäng svenska killar slet tag i håret på en arabisk tjej och tvingade ner hennes huvud mot sitt skrev och krävde att hon skulle utföra oralsex på dem? Vilken reaktion skulle man se om ett gäng svenska killar tvingade med sig en arabisk tjej in i en park, eller in i en lägenhet, och där förgrep sig på henne sexuellt, fotade och filmade och sedan hotade henne med att sprida dessa alster på internet? Skulle tjejens släktingar och vänner sitta tysta? Skulle förövarna ens kunna visa sig på skolan eller ute på stan i det lokala samhället efteråt, utan att riskera repressalier?

 

Man behöver inte vara puritan eller förespråkare av en sexualsyn hemmahörande i Mellanöstern för att konstatera att det är oerhört naivt av en svensk tjej att ensam följa med ett helt gäng killar in i en park, än mer att följa med dem hem till en bostad eller annan lokal där ingen annan finns närvarande. Vilka rättigheter man har rent juridiskt är en sak. Vilken moral och rättssyn andra i ens omgivning har, särskilt sådana som har en bakgrund i en annan kultur har, är en helt annan sak. Att som svenskt tjej umgås ensam med ett gäng killar som alla kommer från en kultur vilken betraktar svenska tjejer som horor är kanske ingen bra idé. Jag tror det är dags att vi försöker få fram bland annat det budskapet till svenska tjejer.

 

OBS! Artikeln nämner inget om etnicitet på vare sig förövare eller offer, förutom ett svenskklingande förnamn på ett av offren vilket kan ge en fingervisning. Just av det skälet, att etnicitet inte nämns, är det rimligt att utgå från att förövarna har annan etnicitet än svensk. Om det skulle visa sig att jag har fel i detta så kommer jag att ta tillbaka det här på bloggen och be om ursäkt för det.

 

Länkar:

 

http://www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-bland-unga/

 

http://www.dn.se/sthlm/louises-skrik-var-inte-nog-for-atal/

 

 

 

 

 

 

_

 

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s