Inga tomtar i luciatågen

BildPå flera skolor runtom i landet har man beslutat sig för att inte tillåta att barnen uppträder som tomtenissar eller pepparkaksgubbar i årets firande. På dessa skolor ska alla barn och ungdomar som deltar vara klädda i vitt. En del har blivit upprörda över det här, medan man från skolors sida förklarar det hela med att man vill försöka få till ett mer traditionellt luciafirande. Nu är det inte helt lätt att avgöra vad som ska betraktas som ett traditionellt luciafirande eftersom det är en tradition som lånat in inslag från lite olika håll under olika epoker, under rätt så lång tid. Icke desto mindre är vi nog många som under de senaste decennierna vant oss vid att ha tomtar och pepparkaksgubbar i luciatågen.

På mina barns skolor förekom inga tomtar eller pepparkaksgubbar. Alla var klädda i vitt. När mina barn redan dagarna före berättade att det skulle bli så, kände jag mig tvungen att kontrollera det. Så igår ringde jag upp skolans expedition. Personen i andra änden verkade lätt förvånad över min fråga och hävdade att någon restriktion mot pepparkaksgubbar och tomtar inte fanns. För säkerhets skulle försökte jag också få tag i rektorn, men utan resultat. Jag skickade ett mejl men det har ännu inte blivit besvarat. Och idag visade det sig som sagt att det inte förekom några tomtar eller pepparkaksgubbar. Vid luciafiranden tidigare år, där man också utslutit tomtar och pepparkaksgubbar, har skolorna ibland förklarat det hela med att barnen helt enkelt ”inte har efterfrågat det”.

Nu kan man tycka att det här med tomtar och pepparkaksgubbar i ett luciatåg inte är mycket att bråka om. Mina barns skola är en höstadieskola, 6:an till 9:an, och i den åldern kanske behovet av att få vara tomte eller pepparkaksgubbe inte så stort längre. Dock förekommer det här på många skolor och även på dagis. Dessutom verkar det huvudsakligen vara fråga om en utveckling som inte drivs av barn och föräldrar, utan av skolans eller kommunens personal. Våra viktigaste institutioner, som t.ex. skolan, har under en lång tid utsatts för radikalisering på olika sätt och förändringar i våra traditioner pressas på oss ovanifrån. Det är alltså inte en folklig rörelse utan mer ett elitprojekt. Av det skälet tycker jag det finns skäl att vara vaksam och reagera på sådana här tilltag. Våra traditioner ska förändras i vår takt och på våra villkor, inte från ovan av elitgruppers önskan att radikalisera och förändra samhället enligt sina egna politiska agendor.

Dagens Nyheter skriver lätt ironiserande om bråken kring luciafiranden runt om i landet i en ledare idag:

http://www.dn.se/ledare/krankta-lucia/

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

