Läsarna är inte mobbande massmedias kunder

Media den här veckan har till stora delar handlat om Dagens Nyheters trakasserier av den tidigare anonyma skribenten i alternativa media – Julia Caesar – och Expressens avslöjande av hennes identiet. Julia Caesar har skrivit böcker och blogginlägg på www.snaphanen.dk med en kritisk syn på invandring, mångkultur och feminism. Många har varit kritiska mot Expressens och DNs agerande gentemot JC. Flera skribenter uppmanar nu till bojkott av sådana medier, bland andra Marika Formgren och Erik på genusdebatten.se.

Här är nåra tänkvärda citat från bloggen genusdebatten.se:

Doxxing i media handlar om att förstöra en persons liv för att tjäna pengar på uppmärksamhet och/eller statuera exempel. Detta kan ske på två sätt. Dels genom att media offentliggör personens namn och/eller adress så de galnaste läsarna kan skapa en hotbild utan att doxxaren själv behöver smutsa ner händerna. Dels genom att man offentliggör privata pinsamheter som slår mot karaktären men har inget att göra med ämnet. I Expressen-artikeln om Julia Caesar kan bägge metoderna ses. Hennes namn hängs ut, hemorten smygs in och sedan beskrivs saker som “amalgamartiklar” och “el-allergi”. Stort utrymme läggs åt att säga åt läsaren att det viktiga är VEM hon är. (men inget om VAD hon skriver, min anm.)

Alltihop hänger på att förstå hur medias affärsmodell fungerar idag. Läsarna är inte tidningens kunder som många tycks tro. Tidningens egentliga kunder är de företag som erbjuds annonsplatser. Läsarna å sin sida är i själva verket den produkt som tidningen säljer till sina annonsörer. Tidningars innehåll handlar alltså ekonomiskt om att skapa tillgång för annonsörerna. Lösnummerpriser är INTE kärnan i tidningarnas ekonomi. Detta har under årens lopp fått konsekvensen att många tidningars redaktörer idag inte bryr sig det minsta huruvida de har NÖJDA läsare. Tvärtom att provocera så många människor som det går kan idag i hemlighet anses mer lönsamt.

Många tidningars ekonomi är helt enkelt långt mer beroende av annonsörers välvilja än de är av läsares välvilja. DETTA är anledningen media idag publicerar den ena efter den andra artikeln som idiotförklarar, förolämpar och bannar de egna läsare. DETTA är anledningen journalister inte känner något som helst behov att spegla befolkningens politiska vilja (uttryckt i demokratiska val) detta trots att de själva i regel gapat i sina tidningar över att andra yrkesgrupper skall spegla befolkningen i termer om hur många som är kvinnor och invandrare…. Huruvida de själva speglar befolkningen skiter mediehöjdare fullkomligt i.. Det enda språk de talar är pengar. ”

Länkar:

http://genusdebatten.se/nar-massmedia-doxxar-bloggares-identiteter-mina-lardomar-fran-ett-ar-av-gamergate/

http://www.marikaformgren.se/#post80

http://www.marikaformgren.se/#post82

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s